lördag 21 september 2013

Nu blir det reklam (för elcykel)

I år hade kommunen ansträngt sig lite för den årliga europeiska trafikantveckan, där man runt om i landet och Europa lyfter fram mer miljövänliga rese-alternativ än konventionella bilar. I år var det en del elfordon på Stora Torget under fredagen. Bland annat syntes elcyklar som representerades av tillverkaren Zet, som står för zero emission transport, som hade två elcyklar på plats.

Kjell Andersson, från den svenska
elcykeltillverkaren Zet.
Den som visas på bild är intressant, då den är formgiven för att vara så lik en konventionell cykel som möjligt. Den enda avslöjande detaljen är batteripacken som hänger under sadeln, som knappast kan kallas iögonfallande.

De som tidigare tvekat inför elcyklar då de är lite klumpiga och fula (inte minst på grund av en stort batteri som måste pressas in i konstruktionen)  har nu fått ett intressant alternativ. Elcykeln på bilden har en räckvidd på cirka 25 km på fullt laddat batteri, vilket är lite kortare än konventionella elcyklar. Men för dagligt pendlande till och från jobbet bör det räcka. Och enligt Kjell Andersson, från Zet, så ska cykeln vara lättrampad även om batteriet är urladdat.

Fick en liten provtur. Hur trevligt som helst att få lite hjälp av en motor ibland. Dock avstår jag elcykel av personliga skäl, jag behöver verkligen röra på mig mycket för att må bra....

Kan då elcykeln slå igenom på bred front, som ett alternativ för en del kortare bilresor. Visserligen ökar försäljningen i Sverige, men från en ganska låg nivå. Men om den får spridning kan det bli stort. Ett hett elcykelland är Schweiz, kanske på grund sitt kuperade landskap. Jag har hittat uppgifter om att cirka 30 procent av cyklarna som sälj i detta alp-land är elcyklar.

Alternativ till bilen? Jag pratade med en av Nyköping elcyklister på torget under fredagen. Han berättade att det blev elcykel främst under vintern. Cirka 4 av 5 dagar blev det elcykel till jobbet, en sträcka på cirka 4 kilometer. Den 5:e dagen blev det bil. Vanlig cykel hade han svårt att tänka sig. Valet stod mellan bekväm elcykel eller bil. Kanske många bilister resonerar som så.

Så kanske elcykeln det som krävs för att bilisterna på allvar ska dra ned på alla korta vardagsresor i Nyköping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar