lördag 14 september 2013

Separering av cyklar och gående. Äntligen!


Fågelbovägen, 14 sept, kl 12.12. 
Äntligen så har Nyköping fått gång- och cykelbanor som delats upp med målade markeringar och symboler för "gående" respektive "cyklister". Först ut verkar vara på Fågelbovägen som är en väl frekventerad väg mot stans östra delar.

Cykelturen där under lördagen gav fler iaktagelser, som kan vara värda att notera.

• Riktigt bra att gående och cyklister nu tydligt delas upp i separata fält. Det lär minska konflikterna och riskerna för sammanstötningar.

• Det verkar också fungera i praktiken. De gående och cyklister jag såg befann sig på "rätt" sida om den vita mittranden.

Lite i smalaste laget. Svårt att köra om.
• Men tyvärr, inget gott som inte har något ont också. På bilden intill syns två cyklister som jag närmade mig bakifrån. Men att komma om dem var lite trickigt, trots att jag "plingade" som varning att jag ville om. Kvinnan verkade inte våga väja över mittlinjen för att släppa fram mig. Det blev helt enkelt rätt trångt. Det visar sig att cyklarnas körfält är lite i smalaste laget, omkörningarna kan bli lite knepiga. Och köra om behövs ju ofta när man är ute på två hjul, en del skyndar ju långsamt, en del fräser på i bra fart.

• Cykelbanan vetter direkt mot körbanan. Eftersom den markerade cykelbanan är rätt smal, så kommer man tämligen nära parkerade bilar. En liten känsla av obehag när man cyklar förbi parkerade bilar - kommer en dörr att slås upp?

• Ändå. Ett bra initiativ av kommunen, som jag hoppas tillämpas på fler cykelbanor med många gående och cyklister. Den mot Arnö till exempel (egenintresset, japp).

1 kommentar:

  1. Problemet som jag ser här är att cykelbanan nu är enkelriktad på respektive sida. Det innebär nu att på hemväg från jobbet blir det en lite längre sträcka och och att man ska cykla via ett trafikljus med ev stopp=väntan. Det är aldrig bra att krångla till cykelvägar för då minskar acceptansen för regler likaså för cykling överhuvudtaget.

    SvaraRadera