lördag 26 oktober 2013

Och ute på gatan hördes sorlet från fredagsfirarna...

Östra Storgatan avstängd för bilarna. Så här såg det
ut i slutet av augusti vid Portobello Road. Gående och
cyklister tog över. Trivsamt folkliv istället för bilar.

Var på miljöpartiets lokal i fredags kväll, Grön scen heter arrangemanget, där vi lyssnar på käkar, umgås, lyssnar på musik och underhållning, under avslappnade former.

Denna lokal ligger vid Östra Storgatan, och vanligen brukar biltrafiken klart störande. Visserligen är det 30 km/tim inne i stan, men det hindrar inte en del bililster från att stampa gasen i botten mellan de korsande gatorna, för att tvärbromsa vid hörnen. Det kan bli brutalt jobbigt med ilsket vrålande motorer. Som i vissa fall sätter lokalens stora fönster i dallring.

Men i fredags var det tyst, tack vare att Östra Storgatan är avstängd och håller på att få vattenledningsrören renoverade. Bilarna får ta andra vägar. Så otroligt skönt med en lugn och stillsam gata utanför. Och med öppen dörr, kunde man höra det glada snacket från fredagsfirarna som befolkade stan. 

Nu var jag bara tillfällig besökare på Östra Storgatan och njöt. Hur skönt måste det då inte vara med denna avstängning dem som bor här i lägenheter? 

Mycket av bilbullret orsakas tyvärr av en minoritet bilister. Det är förare med attityden att gasa hårt ofta med trimmade motorer. Sedan en del gamla sunkiga raggarbilar. Och så rullande ljudanläggningar med feta umpa-umpa-högtalare. 

Bilister som kör sin normala svennabanan-bilar med jämt gaspådrag i lagstadgad fart är ett mindre bekymmer. 

Det är inte bara undertecknad som upptäckt att bilfritt är skönt. Läste idag en krönika i Fastighetsnytt, som bland annat bevakar frågor kring utveckling av städer och stadsmiljöer.

Det handlade om Barack Obamas besök i Stockholm i september, när staden stängdes av för trafik. Stockholmarna väntade sig kaos, men tydligen hände något annat, enligt krönikören. Det gled i stället över i en upplevelse av att det var skönare än vanligt att röra sig staden.

Fastighetsnytt redovisar att till och med fanns undersökningar som bekräftade denna bild. Det var bygg- och bostadsföretaget Veidekke som hade gjort en opinionsundersökning vid presidentbesöket, den visade att 64 procent av de tillfrågade stördes av trängseln i Stockholms innerstad och hälften ville att politikerna på lång sikt skulle jobba för en bilfri innerstad.

Nu är inte Stockholms trafiksituation den samma som Nyköping, men helt klart så innebär även biltrafiken i Nyköping sämre trivsel i stan. Den bullrar, det ger avgaser, den skapar oro, och den skapar barriärer, den kräver parkeringsplatser och gatuutrymmen. Kort sagt så inkräktar bilarna den en hel del på stadens kvaliter, och för dem som bor i Nyköpings centrala delar, så törs jag bestämt säga att trafiken drar ned livskvaliten.


Bilfritt tror jag inte riktigt på, men att kraftig begränsa biltrafiken i Nyköpings centrala delar vore högst rimtligt. Det ser jag som ett sätt att göra stan attraktiv och trivsam, och att återta staden till gående och cyklister, och framför allt till dem som bor där.

1 kommentar:

  1. En del av att leva i stad är att stå ut med bullret, jag tycker egentligen inte att det är så stort problem på vanliga vältrafikerade 3 eller 1.5 filiga vägar i stan, men det är de stora motorvägarna som är problemet.

    E.g. man hör E4:an 400m-800m runt om den, den påverkar ett oerhört stort område minst en mil ut från Stockholm city. Så ett område som mäter 1600m*10000m, det är mycket stort.

    SvaraRadera