Nyköpings kommun vill testa hur det fungerar med sopsaltning på cykelvägar. Absolut ett lovvärt initiativ, för sopsaltning av cykelbanorna har införts i andra städer, och det verkar väldigt uppskattat.
Istället för den traditonella sandningen, så maskinsopar man bort snön, och lägger på ett tunt saltlager. I princip så blir resultatet sommarväglag, åtminstone i jämförelse med en normal vinter.
Alltså sänks trösklarna för att cykla på vintern.
Var ute på lunchen och tittade närmare på cykelbanan längs Arnöleden. Det var verkligen toppenfint väglag på cykelbanan. (se bilden)
Nu testas det på några utvalda cykelstråk i Nyköping, för att se om nyttan motsvarar insatsen.
Min förhoppning är också att kommunen marknadsför detta ordentligt så att alla blir medvetna om att det blivit lite lättare att cykla på vintern. Min uppfattning är dock att Nyköping redan tidigare haft bra vinterväghållning på cykelbanorna, man har plogat och sandat, så bra att det funkat fint med vintercyklingen. Men kan man avstå från sanden, så finns det också fördelar, den gör det ju tyngre att cykla, och ökar risken för punktering.
Sedan är detta bara ett försök, och det görs bara på på några utvalda cykelbanor. Ett stort problem med vintercyklingen återstår, och det är att stan saknar en del cykelbanor i de centrala delarna. Här delar man väg med bilar, det är ibland snorhalt och dessutom har man bilarna som nosar oss i häcken.
Kommunens pressmeddelande
http://nykoping.se/Kommun--politik/Nyhetsarkiv/2016/Sopsaltning-ska-gora-det-lattare-att-cykla-vintertid/
Krister Isaksson som sopsaltning
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/facit-finns-nu-sopsaltade-cykelvagar-ar.htm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar