Jag har tidigare bloggat om marknadsföringen och det nya biljettsystem vid Sörmlandstrafikens bussar. Men det finns anledning att gräva vidare.
Gör man en produkt ny och bättre, då ska man berätta det. Det kallas marknadsföring. Nyligen fick Sörmlandstrafiken bussar ett nytt modernt biljettsystem och en ny zontaxa. Här finns flera fördelar jämfört med det gamla, inte minst att Nyköping blivit en zon med samma pris för hela kommunen. För bara 24 kr kan man resa genom hela kommunen om man betalar med förbetald reskassa. Dessutom har Nyköping blivit gemensam zon med Oxelösund. Och så har vi lågtrafikbiljetten, som gör att man för 180 kr/månaden kan resa hur mycket som helst vid lågtrafiken.
Gör man en produkt ny och bättre, då ska man berätta det. Det kallas marknadsföring. Nyligen fick Sörmlandstrafiken bussar ett nytt modernt biljettsystem och en ny zontaxa. Här finns flera fördelar jämfört med det gamla, inte minst att Nyköping blivit en zon med samma pris för hela kommunen. För bara 24 kr kan man resa genom hela kommunen om man betalar med förbetald reskassa. Dessutom har Nyköping blivit gemensam zon med Oxelösund. Och så har vi lågtrafikbiljetten, som gör att man för 180 kr/månaden kan resa hur mycket som helst vid lågtrafiken.
Detta borde Sörmlandstrafiken och Nyköpings kommun, den senare finansierar en stor del av trafiken, berätta ordentligt och tydligt. Förslagsvis i återkommande tidningsanonser, eller varför inte på bussarnas utsida. Eller på annat sätt.
SN 24 september |
Jag blir milt sagt förvånad över hur försynt Sörmlandstrafiken och Nyköpings kommun marknadsfört förnyelsen, efter att ha kollat upp lite vad som gjorts.
Kollade igenom gamla SN på biblioteket för att se hur man annonserat. Bläddrade i tidningen under september (månaden innan premiären), dock inte alla nummer. Men hittade endast en annons den 24 september från Sörmlandstrafiken. Troligen har det varit ytterligare annonser, men det kan inte varit särskilt många.
Bläddrar i senaste septembernumret av kommunens tidning NY. Där hittar jag en liten notis om det nya systemet.
Bussarna ser ut som vanligt på utsidan. Inga nya budskap om ett nytt modernt biljettsystem. Dock inne i bussarna, på skärmar som används av det nya systemet, har det körts info om den nya biljetttaxan. Men detta når ju bara de redan övertygade bussresenärerna. Så det räcker inte.
Det tycks alltså vara en låg profil som gäller. Är det så att man inte tror riktigt på det nya biljettsystemet? Eller, vilket jag hoppas, att Sörmlandstrafiken går ut lite tuffare längre fram, när det nya systemet är inkört och stabilt. (det tycks fungera att betala, men är tydligen problem med hållplats-informationen på skärmarna inne i bussarna).
Vilket fall som helst är det riktigt dumt att lägga massa skattepengar på ett smart biljettsystem, men sedan inte marknadsföra förbättringarna. För avsikten med det nya systemet måste ju ändå vara att locka fler till kollektivtrafiken.
Ska man värva nya resenärer måste man ut med ett tydligare budskap och i kanaler som syns och hörs. Jag har nyligen varit i Karlskrona, en stad där man nyligen satsat på ordentligt på att förnya och förbättra den lokala busstrafiken. Så här ser det ut i Karlskrona stadsbussar. Där berättar Blekingetrafiken om den förnyade och utökade stadsbusstrafiken i Karlskrona. Det är svårt att missa budskapet, på dessa reklampelare som rullar fram och tillbaka i stan från tidig morgon till långt fram på kvällen.
Varför ser vi inte liknande aktiviteter i Nyköping?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar