Mot Örstigsnäs, välplogat. |
Min första tur med cykeln blir på gång/cykelvägen mot Örstigsnäs, som har en bilväg parallellt. Dessa vägar leder mot en mindre befolkad del av Nyköping. På vintern bor högst 100 hushåll längs denna väg. Och det är så pass långt från stan att bil är det klart dominerande transportmedlet, och då i synnerhet på vintern. Men till din förvåning är cykelbanan välplogad och sandad till perfektion. Men jag är ändå den förste som cyklar här vid 10-tiden att döma av spåren (eller frånvaron av däckmönster på cykelbanan). Alltså väl utfört, på gränsen till överdrift, eftersom snölagret var tunt och det inte var minst halkrisk.
Mot centrala Nyköping, slarvplogat. |
Vid 14-tiden gick vi mot stan, hustrun och jag. Från Arnö in till central Nyköping. Vi passerade då Arnöleden över Kilaån, på gång/cykelbanan. Men här hade tydligen inte entreprenören brytt sig om att sänka plogbladet, då det var oplogat. Vägbanan vara dock upptrampad av gående och cykelister, men bara till dess halva bredd. Kvar låg en hel del snö i kanterna som gjorde möten och omkörningarna besvärliga för cyklister. Sandat hade man gjort i alla fall.
Märklig prioritering här. Cykelbanan som knappast används var ordentligt snöröjd. Den väl frekventerade cykelbanan vara slarvskött.
Problemet är när det snöar mycket på kort tid. Då går folk i det och gör ytan ojämn. När det plogas skummar oftast plogbladet över ytan och lämnar kvar ojämnheter. Vad jag vet så kan man anpassa trycket på plogbladet. Men jag förmodar att de inte vill göra det eftersom det då blir mer slitage på bladet.
SvaraRaderaDen absolut farligaste tiden att cykla vintertid är enligt min mening tidigt på säsongen då det ibland kan vara rejält kallt med minusgrader på natten och på morgonen regn och plusgrader. Jag har cyklat omkull och kraschat rejält två gånger på stora vattenpölar som har is i botten och vatten på ytan. Man ser endast vattnet och inte isen. Det enda som hjälper är att ta det lugnt och kolla väderprognosen hur vädret varit under natten.