På gårdagens kommunfullmäktige beslutade om en detaljplan för förlängningen av Hamnvägen, som visar hur den ska korsa järnvägen TGOJ-banan. Planen är en är en plankorsning, vilket i och för sig är ett mindre kostsamt alternativ än att bygga en tunnel eller en bro över järnvägen. Problemet är dock att trafikverket starkt ogillar plankorsningar, varför allt talar om att verket kommer att sätta käppar i hjulet för detaljplanens förverkligande. Kommunen lär då landa i en situation där man tvingas till en dyrare lösning för att uppfylla trafikverkets krav. Prislappen för en bro över järnvägen lär visst ligga på cirka 150 milj kr.
Att kommunen nöjer sig med en plankorsning beror väl främst på att det helt enkelt börja bli viss brist på investeringsmedel, och man nog inser att det finns annat än vägar att satsa på. Men varför då inte släppa tanken på Hamnvägens förlängning för tillfället, och istället invänta vad som händer med trafiken och framkomligheten, eftersom det sker andra förändringar i vägnätet.
Snart blir här en rondell, vilket lär öka flytet på genomfartsgatorna i centrala Nyköping. Det lär även minska behovet av Hamnvägens förlängning. |
Jag får intrycket av att KF-politikerna inte verkar vilja ta hänsyn till de förändringar och förbättringar för trafiken som som faktiskt görs. Den nya rondellen vid Västra Viadukten lär ge bättre flyt i trafiken när den står färdig i höst. Och vad händer när busstationen så småningom försvinner och flyttar till resecentra - då försvinner ju trafikljuset vid bussutfarten som idag hindrar framkomligheten?
Dessutom räcker det med att några få procent av bilisterna sätter sig på cykel, eller tar buss, för att flytet i trafiken ska bli bättre. Möjligheten att de väljer cykel har ökat påtagligt, då allt fler börjar inse att elcykeln är ett väldigt bra fordon för smidig framkomlighet i stadtrafik. Tror att elcykeln om en 5-6 år kommer att ha förändrat synen på cykling rätt rejält.
Så Hamnvägens förlängning i Nyköping kan bli vad Förbifart Stockholm håller på att bli, nämligen en stor galen onödig satsning på mer biltrafik, när det mesta talar för att trafiken istället borde minska (klimatbelastning och resursförbrukning).
Hur många kilometer cykelväg får man för 150 miljoner?
SvaraRaderaTänk om kommunen gjorde en sådan satsning istället, vilken fantastisk cykelkommun vi skulle bli.